:: mencari sinar ::

Warkah dari seorang pendidik

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh.

Ape kaba adik2 yg dikasihi fillah?
Akak doakan semoga di ketika sedang sebok study untuk final ini adik2 semua berada dalam keadaan sihat sejahtera rohani dan jasmani dan sentiasa mendapat rahmatNya insyaAllah. Sebelum dipanjangkan lagi isi penulisan ini, akak ingin mengajak adik2 sekalian untuk sama2 kita bersyukur semoga semakin bertambah rahmat dan nikmat Allah kepada kita... lebih2 lagi di waktu menjelangnya final exam ini. Dan semoga buah dari hasil `bersengkang mata' study adik2 menepati apa yang Allah inginkan. Akak sentiasa doakan semoga study adik2 menjadikan adik2 lebih dekat denganNya, lebih mengenaliNya.

Adik2 yg menjadi harapan Islam, dunia dan seisinya,

Berusahalah bersungguh-sungguh, benamkan akar keyakinan yang mendalam terhadap Allah dalam diri adik2, perbaikilah amalan dan sentiasalah berdoa kepadaNya, semoga pertolongan Allah bertambah hampir dengan kalian di waktu2 begini.

"...dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan dengan perasaan terharap-harap (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya." (Al-A'raf: 56)

Ingatlah adik2 yang dikasihi, sebelum kita menyeru Allah..dalam doa kita, dalam solat kita, Allah telah lama memerhatikan kita dengan penuh kasih sayang...menunggu2 kita mendekatiNya. Justeru marilah sama2 kita mendekatiNya dengan lebih murni lagi...memohon kepadaNya sahaja.

Akhir kalam, ingatkah adik2 pada kalimat yang sentiasa adik2 baca saban waktu yang terjemahannya seperti di bawah:

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia , Yang Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafa'at (pertolongan) disisiNya melainkan dengan izinNya. Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedangkan mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah menghendaki (memberitahu kepadanya)........"

(Ayat Kursi, Al-Baqarah: 255)

Jadi adik2, marilah sama2 kita berdoalah kepada Allah semoga adik2 dan juga akak menjadi insan pilihan yang Allah berikan ilmuNya...bukan sahaja untuk mudah menjawab exam tetapi menjadi seorang pelajar yang menguasai ilmu yang dipelajarinya, ..menguasai dengan sebenar2nya sehingga dapat dipraktikkan dalam kehidupan dan dapat mengaitkannya balik dengan Allah swt. Berdoalah juga dengan penuh takut dan harap semoga Allah mengurniakan ilmuNya kepada kita untuk mengharungi exam yang lebih besar bila bertemu denganNya nanti.

All the Best for your finals.

Doa akak, semoga kita semua termasuk dalam golongan "Ulul albab" (orang2 yang berakal... refer Quran)

....Ameen ya Robbal 'Alamin.

Salam ukhuwwah fillah.
w/s.
kNiza.

"Tarbiyah Fi Aidikum Fi Aidikum Faqad".
~Tarbiyah di Tangan Kamu dan HANYA di Tangan Kamu.

0 comments:

Post a Comment