:: mencari sinar ::

TIP PILIHAN: SKIL KOMUNIKASI DALAM PERNIAGAAN

Dalam perniagaan, ada kalanya kita perlu melakukan presentation.
Tak kira, presentation proposal, atau melakukan sedikit "talk" atau
ceramah, mendapatkan sponsor, atau apa sahaja. Skil presentation
adalah penting dalam perniagaan.

Lihat sahaja Donald Trump, Bill Gates, Anita Roddick, Steve Jobs,
Oprah Winfrey... semua ikon perniagaan yang turut hebat dalam skill
komunikasi & presentation... mungkin juga sebaliknya, mereka hebat
dalam skil presentation dan akibatnya perniagaan menjadi hebat.

Skil komunikasi/presentation adalah penting dalam mengembangkan
lagi perniagaan kita. Berikut adalah beberapa tips:

***Start with a BANG!

Mula dengan sesuatu yang mengejutkan... atau membuat pendengar anda
teruja. tak semestinya mula dengan lawak. Sekiranya anda bukan
jenis yang suka melawak, tak perlu pun takpe. Tetapi, mulakan
sesuatu yang boleh menarik perhatian pendengar anda. Sekiranya anda
membuat presentation untuk mendapatkan derma bagi mereka yang
kurang bernasib baik, apa kata mulakan dengan slides gambar-gambar
orang2 yang kurang bernasib baik dalam keadaan yang menyedihkan.

Kemudian tanya... "Bayangkan ibu bapa dan adik beradik anda dalam
keadaan ini...". Pastinya dapat menangkap perhatian audience pada
minit yang pertama.

***Keep it short

Ini kesilapan yang selalu saya lihat bagi mereka yang masih lagi
baru dalam bidang membuat presentation. Terlalu banyak yang ingin
disampaikan. Contoh, masa yang diberikan 10 minit, dalam masa itu,
20 point ingin disampaikan. Ataupun, sering kali juga, membuat
presentation dan memakan masa yang lama. Saya pasti anda sendiri
pernah mengalami ini, duduk di dewan dan mendengar presentation
yang lama (dan agak membosankan) kerana speaker tersebut hendak
menyampaikan seluruh mesej!

Keep it short. Bagi anda yang pernah melihat saya melakukan talk
pendek atau jadi tetamu jemputan membuat talk, pastinya perasan
sering kali saya hanya cakap untuk 10-15 minit sahaja. Ada kalanya
saya bercakap 5 minit sahaja dan hanya menyampaikan 2-3 point
penting. Make your audience want more... dari pada mengharapkan anda
cepat habis bercakap! Keeping it short bererti anda tidak
menyampaikan terlalu banyak point serta tidak memakan masa yang lama.

***Relate with them

Manusia mempunyai tarikan emosi. Manusia akan tertarik dengan
manusia yang "lebih kurang" sepertinya. Tentukan audience anda dan
cuba dapatkan sesuatu yang boleh anda kaitkan dengan audien.
Contoh, sekiranya anda bercakap dihadapan golongan koporat,
pastikan pakaian anda juga seperti koprat dan beri contoh
pengalaman berkaitan dengan industri koprat. Sekiranya anda
bercakap dengan golongan suri rumah, masukkan elemen-elemen menjaga
anak dan mengendalikan rumah dalam talk anda.

Dengan mempunyai persamaan dengan mereka yang anda bercakap,
hubungan antara anda dan audience menjadi semakin rapat dan mereka
dapat menerima anda dengan lebih mudah.

0 comments:

Post a Comment