:: mencari sinar ::

MEMBIJAKKAN BANGSA DENGAN MEMBACA


Jumpa kami di sana!


Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2010 atau singkatannya KLIBF 2010, akan diadakan pada 19 - 28 Mac 2010 nanti. Dianjurkan oleh Kementerian Pelajaran, Malaysia melalui Majlis Buku Kebangsaan (MBKM), bersama-sama dengan Majlis Industri Buku Malaysia yang terdiri daripada pemain utama industri buku tempatan. KLIBF tersenarai sebagai acara-acara utama dalam kalendar penerbitan global. Kini, KLIBF 2010 memberikan kesempatan untuk bertemu dengan penerbitan tempatan dan masyarakat antarabangsa.

Lebih daripada 1 juta pengunjung menghadiri KLIBF setiap tahun. Ini adalah tempat yang tepat bagi para pecinta buku untuk mendapatkan buku-buku terbaru dan promosi daripada penerbit di seluruh dunia. Mempamerkan buku, seminar, konvensyen, dan banyak kegiatan lain di lokasi yang sesuai semua peringkat masyarakat.

Apa yang baru di KLIBF 2010?

Untuk KLIBF 2010, kami akan mengadakan sebuah "Trade & Copyright Centre", didedikasikan khusus untuk perdagangan asing dan tempatan peserta pameran dan pengunjung untuk menggalakkan pertukaran dan pengedaran penerbitan hak untuk kepentingan industri buku tempatan.

Trade & Copyright Centre terletak di Tun Razak Hall 2 (seberang sungai) dan dibuka selama 5 hari kerja dari KLIBF (Isnin 22st - Jumaat 26th). Pembukaan jam 10:00-7:00. Hanya 'pengunjung perdadangan' dibenarkan akses kepada kawasan perdagangan.


KLIBF 2009 Fakta & Angka

Kategori buku:
Umum, Falsafah & Psikologi, Agama, Sains Sosial,
Bahasa, IPA & Matematik, Teknologi, Seni,
Sastera, Geografi & Sejarah

Penyertaan:
124 penerbit tempatan
29 penerbit asing

Negara:
Australia, Brunei, Mesir, India, Indonesia, Iran, Laos, Filipina, Turki, Inggeris, USA, Vietnam

No of Booths: 665
Bilangan Pengunjung: 1.5 juta pengunjung

Rekod pengunjung:
KLIBF 2006 - 700,000 pengunjung
KLIBF 2007 - 1.000.000 pengunjung
KLIBF 2008 - 2.200.000 pengunjung


Putra World Trade Centre, Kuala Lumpur, Malaysia

Luas lebih dari 1.7 juta meter persegi dengan 253.000 meter persegi ruang pameran, Putra World Trade Centre (PWTC) dikenali kerana tahap kualiti perkhidmatan peribadi dan pendekatan yang fleksibel untuk acara pengurusan, sehingga popular dengan acara penyelenggara dan penganalisis pertemuan serupa.

Sinonim dengan PWTC Kuala Lumpur International Book Fair, dan pernah menjadi tempat rasmi selama bertahun-tahun dan untuk tahun 2010, Tun Razak Hall 2 (seberang sungai) akan digunakan sebagai peluasan ruangan pameran yang biasa disebabkan oleh permintaan yang luar biasa 29 KLIBF.


Para Penganjur: MBKM & MBIC

Majlis Buku Kebangsaan di Malaysia atau MBKM (dahulu dikenali sebagai Majlis Pembangunan Buku Nasional) ditubuhkan pada tahun 1968 dengan tujuan mempromosikan budaya membaca di kalangan masyarakat Malaysia, selain menggalakkan pembangunan dan penggunaan buku-buku di negeri ini. Adalah dewan penasihat profesional dan buku tubuh dalam pembangunan di Malaysia, yang mempunyai sokongan penuh daripada kerajaan dan sektor swasta yang terlibat dalam perkembangan industri buku sosial dan kepentingan nasional.

Sebagai badan non-profit, yang sumber pendapatan terutamanya daripada perkhidmatan, belanjawan operasi tahunan dan daripada sumbangan swasta. Antara lain, tujuan utamanya untuk mempromosikan profesionalisme dalam industri buku, menyelaras kegiatan pembangunan buku, menggalakkan kebiasaan membaca, dan memudahkan rundingan di antara pihak-pihak yang terlibat dalam produksi dan konsumsi buku.

INFO LANJUT: http://www.kualalum purbookfair. com/ & KLIBF's Facebook

Sumber : Fauzi Sabri

Note :
* PTS akan menawarkan kupon 25 % kepada fan PTS Book. Untuk memuat turun kupon diskaun PTS, anda boleh melayarai laman web www.pts.com. my/pestabuku.

"Jom mengembara di lautan buku"

0 comments:

Post a Comment