:: mencari sinar ::

Takutnya Futur

Salam,

Pagi ni saya akn join rakan-rakan Peuhaba Acheh meraikan kedatangan adik-adik dari Acheh.Adik-adik sedang dapatkan rawatan di KL. Program last day harini adalah aktiviti di Pantai Putri.7.30 ni dh start kumpul.

Tadi sempat terbaca tentang GOLONGAN AL-MUTASAQITUN .Uish, takutnya. Nauzubillah, mudah-mudahan dijauhi dari golongon itu. Mende ni? Haa, google la, rujuk teks usrah ka. Ni sedikit ja nak share.

Mutasiqit membawa maksud orang yang tercicir atau lari atau gugur di medan dakwah.Di antara gejala yang mendorong kepada golongan tercicir ini ialah :
● Al- futur : gejala kebekuan , atau sifat kemalasan seseorang ahli gerakan untuk aktif melaksanakan tuntutan amar makruf nahi mungkar. Mereka tidak memberikan komitmen yang terbaik dan lebih suka melaksanakan uzlah nafsiah tanpa terlibat dengan masyarakat, untuk mengajak kearah kebaikan dan mencegah kemungkaran.
● Al- isti’jal : gejala kegopohan, atau sifat keterlaluan seseorang ahli gerakan. Mereka menginginkan kesan positif pada jangka masa yang singkat , lantas mereka kehilangan semangat jika kesan yang diingini tidak dapat dicapai dengan segera. Contoh gejala isti’jal ialah kisah Gerakan pemuda Mesir dizaman Imam Hasan al-Banna, dimana mereka terlalu gopoh memahami tauhid Hakimiyyah yang diperkenalkan oleh Syed Qutb. Lantas mereka mengambil langkah drastik dengan membakar pub-pub, kelab-kelab malam dan memukul orang yang meminum arak serta didalam disko.

Tu pengenalannya,nanti kita tengok, apa punca-puncanya.Saya dh baca, tpi, lenkali la share yer, dh dekat 730 ni. Gejala ni boleh saja menimpa sapa2 pon. Ujian tu mesti ada. Jumaat lepas, kak Niza dgn abg Syam blanja RFC. Sempat la borak-borak. Ayat last dia, jangan tunggu di uji baru nak berubah. Ada dua ujian, ujian senang dan ujian susah.Dan kita selalu kalah dengan ujian kesenangan kerna kita selalu leka , alpa, buang masa, dan yang lebih parah lagi, kita tak sedar pon. Kan kalo ujian kesusahan , kita terus nampak, gitu. Jadi, terus aja berubah. Apepon, moga kita semua terus istiqomah di jalan Nya dan lakukan perubahan dlm hidup kita.

P pantai dulu ya..

0 comments:

Post a Comment